З досвіду роботи вчителя початкових класів Макаренко А.Ф.. Урок мислення серед природи "Хризантеми - діти осені" проведений у 3-Б класі під час методичного тижня, присвяченого річниці від дня народження В.О. Сухомлинського.

/Files/images/hrizantemi/Photo0107.jpg

ТЕМА:"Хризантеми-діти осені".

МЕТА:Вчити дітей спостерігати природу осені, розглядати і описуватиостанні квіти осені безпосередньо в умовах природи; визначити успостережуваному істотне, збагатити мовлення учнів образними висловами і підготувати їх до складання опису хризантем. Виховувати любов і бережне ставлення до природи, естетичні почуття.

Обладнання: живі квіти хризантеми,костюми осінніх місяців,букети осінніх квітів, казка В.О.Сухомлинського «Хризантема і Цибулинка»,малюнки,аудіо запис «Пори року» П.І. Чайковського.

1. Читання вчителем казки-загадки.

За синіми морями, за високими горами в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони, що живе в цій хатинці старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна палиця. Стукне він нею об землю, і дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука достигають.

А звати того дідуся - Рік.

Є в нього чотири дочки. Та такі ж гарні, що й очей не можна відірвати: добрі, швидкі ласкаві, але між собою не схожі.

У білому вбранні, з різдвяними святами, з веселими розвагами, з білосніжними килимами старша дочка - Зима.

Наймолодша дочка привітанням журавля пробуджує поля, небеса і ручаї, заквітчує гаї - це Весна.

Добра і весела, завжди з квітами та ягодами. Це - щедре Літо.

А ось послухайте загадку і скажете, як звали ще одну дочку.

Хто вона, ота красуня

В золотім намисті,

Що без пензля і без барв

Скрізь малює листя.

На деревах листя те

Так блищить, мов золоте.

ДІТИ: Осінь(Заходить Осінь)

/Files/images/hrizantemi/Photo0092.jpg

ОСІНЬ:

Так, я осінь! Славна, мила, золота!

Я в лісі побувала, на городах все зібрала.

А тепер прийшла до вас, щоб порадувати вас!

Ось такий врожай зібрала Вистачить для всіх малят!

ВЧИТЕЛЬ: Добре, Осінь, що ти прийшла до нас. Будь гостею на нашому уроці. ОСІНЬ: Діти, а як звати моїх любих синочків?(Учні називають).

Звучить музика, осінні мотиви із“Пори року”П. Чайковського.

(Заходить Вересень)

ВЕРЕСЕНЬ:

У серпанку павутини

Білі ниточки снуються,

Вже тумани по долині

У ранкову пору в'ються.

В лісі верес розкриває

Свої келишки бузкові,

І багрянець покриває

Пишні грона калинові!

Вересневе небо синє,

І сади ще пахнуть літом,

В полісаднику жоржини

Розгорілись дивоцвітом.

(Заходить жовтень)

ЖОВТЕНЬ:

Листя жовте та червоне

Легко з дерева злітає,

Мов метелик, на долоні

З тихим шелестом сідає.

Пахне свіжістю й морозом

Килим з листя осокорів,

А на річці верболози

Зустрічають ранні роси.

Сяють золотом берези,

Жовтень ним вінчає осінь,

Журавлиний клин мережить

Висоти холодну просинь.

(Заходить Листопад)

ЛИСТОПАД:

Зникли біленькі хмаринки,

Небо не синє, свинцове,

Зрідка снуються сніжинки

В переддення грудневе.

Хмарна не радує днина,

Вітер висвистує в кронах,

Лиш молода горобина

Світиться в гронах червоних.

/Files/images/hrizantemi/Photo0096.jpg

ВЧИТЕЛЬ:

- Діти, а чому синочки Осені мають такі імена?

(Відповіді дітей)

ДОПОВНЕННЯ ВЧИТЕЛЯ:

- А чи знаєте ви, діти, як в далеку давнину називали осінніх братів місяців?

Тож слухайте. Вересень колись називали сівень - бо починали сіяти озимину.

Жовтень - хмурень - бо часто змінювалась погода, або весільний. У народі так і казали "Жовтень на весілля багатий".

А листопад - просто падолист - опадає листя. ОСІНЬ:

- А чи знаєте ви, мої маленькі друзі, вірші, прислів'я, народні прикмети про осінь?

(Діти розповідають вірші, прислів'я)

1-Й УЧЕНЬ:

На узліссі осінь фарби розбавляла.

Пензликом легенько листя малювала.

Вже руда ліщина, пожовтіли клени.

У красі осінній тільки дуб зелений.

Утішає ясень: Не сумуй за літом.

Глянь, усі дерева в золото одіто.

2- Й УЧЕНЬ:

Золота красуня — осінь чарівниця!

По землі ступає, золотом іскриться.

В жовте і червоне листячко фарбує,

І картини дивні, чарівні малює!

Небо синє - синє, листя кольорове,

А яке довкілля радісне, чудове!

А які жоржини, наче сонце квіти!

Світ наш неповторний, гарний, розмаїтний!

Світ наш незбагненний,

Дивний, загадковий.

І такий прекрасний, і такий чудовий!

3-Й УЧЕНЬ:

Вересень - перший подих осені.

4-Й УЧЕНЬ:

Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше прийде зима.

5-Й УЧЕНЬ:

Жовтень ходить по краю та виганяє птахів з гаю.

6-Й УЧЕНЬ:

Високо летять гуси - чекай тривалої осені.

7-Й УЧЕНЬ:

У жовтні, кожен знає, що з великої хмари малий дощ.

ВЧИТЕЛЬ:

Проминуло тепле літо і настала пора, яку часто називають чудовою, замріяною, золотою. У ній поєднується чарівність барв, теплого літа з приходом наступних холодів. Це та чудова пора, коли сонце посилає своє останнє тепле вітання полям і лукам, коли наближається час відльоту птахів.

Журавлі летять, курличуть, Шлють останнє "прощавай!", Літечко з собою кличуть, Забирають в теплий край.

Осінь... Скільки поезії в цьому золотаво-сонячному слові і скільки радості й тихого смутку!

- Діти! Де ви бачите сліди осені?

(Задощило, захлюпало. Тумани сивіють ставками, річками. Повіяли холоднівітри).

- Яка ж причина осіннього похолодання?

(Влітку сонце високо піднімалося в небо, дні були довшими. Тому земля отримувала багато тепла. Тепер сонце вже не так високо ходить по небосхилу, все частіше ховається за сірі дощові хмари, дні стали коротшими. На землю потрапляє менше тепла. Знизилась температура повітря, води, грунту).

-А ще які сліди осені ви помітили?

(Поява у повітрі легких крилатих насінин клена, берези)

-Як змінилося забарвлення листя на деревах і кущах?

(Листя на деревах і кущах пожовтіло, побагровіло і, наче золоті пташенята, злітають листочки з дерев).

- Прислухайтесь до "музики" листопаду: яка вона за характером? Доберіть слова, які влучно передають шум листя під ногами.

(Шумлять, шелестять, шерехтять, шарудять, тріщать, хрумтять,шепочуться).

· З чим порівнюють опале листя? (З барвистим килимом)

· А що ще воно вам нагадує?

(Золоті монетки, різнокольорові клаптики, яскраві обгортки від цукерок).

· Про що шепочуться опалі листочки? (короткі розповіді дітей).

· Діти, а назвіть найпоширеніші осінні квіти?

(Яскраво-оранжеві нагідки, барвисті айстри, жоржини, чорнобривці,хризантеми).

-А що ви знаєте про квіти взагалі?

(Вони розподіляються на польові, лісові, садові, декоративні, ними прикрашають площі, сквери. Цвітуть у різні пори року - весною, літом, восени. Кожна квітка має свою назву, свою історію, свій колір, форму...)

Проведення конкурсу "Хто більше назве квітів - хлопчики чи дівчатка?"

Розгадування загадки.

- Діти, послухайте загадку і скажіть: про яку квітку в ній говориться: Я квітка ніжна, як весна,

Я різні сукні маю.Буваю кольору зорі,Лимонну барву маю.І снігу зимної пори, І вишнею палаю.

- Так, це хризантема. До сьогоднішнього уроку ви мали підготувати вірші про хризантему.

(Розповіді дітей)

1-Й УЧЕНЬ:

Пізня осінь. Квіти всі зів'яли.

На подвір'ї непривітно й сумно стало.

Та залишились ще кущики зелені,

То милують око пізні хризантеми.

2-Й УЧЕНЬ:

Хризантема тайну знає

Аж під осінь зацвітає,

Щоб її красою ми

Милувались до зими

. 3-Й УЧЕНЬ:

Хризантема - це осіння квітка сонця,

Що священною вважається в японців.

Кольори у неї білі та червоні,

Голубі, темно-коричневі, лимонні.

4-Й УЧЕНЬ:

Верхній одяг хризантемами розшитий

Мали право лише обрані носити

Одягали його в дні буденні й свята

Імператорська сім'я і імператор.

5-Й УЧЕНЬ:

Ще ми знаємо також про хризантему,

Що в Країні Сходу Сонця - це емблема.

Як на нашому гербі пшениця спіла,

На японськім — хризантема сніжно-біла.

ВЧИТЕЛЬ:

- Діти, ці квіти називають дітьми осені. В них об'єдналися легкий холод зими і тепле дихання літа.

За походженням слово "хризантема" - грецьке і означає "золота квітка." Є ще дорогоцінне, золотисто-зеленого кольору прозоре каміння, яке називається хризоліт.

· Діти, давайте розглянемо ці чудові осінні квіти?

· Які квіти? Якого кольору?

(Квіти різного кольору і різного розміру)

- Скільки квіточок на стеблі?

(Квіточок багато, пелюстки з серединки коротші, а до країв довші, схожіна...)

· А чи можна їх полічити? (Ні їх багато).

· Які стебла, листочки?

(Стебла тоненькі, листочків багато, вони розташовані по всьому стеблу)

· Якого кольору листочки?

· Якої довжини стебло хризантеми? (25-120 см.)

· Пахнуть ці квіти чи ні?

(їх запах - це запах легенького морозця)

- А чи знаєте ви, коли починає цвісти хризантема?

(В червні - серпні А коли викопати її до настання морозів, вона буде цвістивсю зиму у кімнаті або теплиці).

· З чим ми можемо порівняти хризантеми? (Вони як хмарки, як сонечко, і т.д.)

· Як ви гадаєте, весело зараз цим квіточкам чи сумно?

· Чому весело?

(Тому що вони задоволені, що радують людей своїм цвітінням, коли всенавкруги заснуло, пов'яло, висохло).

-Чому сумно?

(Тому що перецвіли всі їх подруги)

Звучить романс "Відцвіли вже давно хризантеми в саду."

У нас в гостях сьогодні прекрасні чарівні квіти - хризантеми. Давайте ж зробимо нашим сьогоднішнім гостям подарунок і складемо про них невеличке оповіданнячко з елементами опису.

Для нього виберемо серед прекрасних красунь одну, яку і опишемо, підбираючи для цього влучні прикметники, епітети.(Діти описують хризантему).

-Діти, а яку назву можна придумати до складеного опису? (Пісня краса. Чарівна красуня. Квітка сонця. Осіння красуня).

РОЗПОВІДЬ ВЧИТЕЛЯ:

Найбільші врочистості на честь хризантем влаштовують японці. Адже вони мають себе, не більше і не менше, як за нащадків сонця. А золотава квітка так і називається КІКУ, що означає сонце. Тут хризантема є національним символом.

З 8 сторіччя вона прикрашала герб, печатку, вищий орден Японії, її прапори, монети і марки. Навіть зображення квітки мали за священне: тільки імператор та члени його сім'ї мали право носити одяг, розцяцькований хризантемами.

9 вересня в Японії одне з найулюбленіших свят. Здавна в цей день хризантемами прибирали храми, житла, навіть човни, люди слухали виступи поетів і музикантів, а головне - милувалися квітами. Для цього влаштовувались спеціальні театральні вистави, де на сценах чого лише не побачиш! Тут тобі і боротьба героя з драконом, і танок чарівних гейш, і флотилія вітрильників, цілі сюжети з історії та художніх творів - і все це виготовлено з хризантем.

Вища нагорода Японії - орден хризантеми. - Діти, а як ви думаєте, чому народ Японії так любить хризантеми і влаштовує

найбільші врочистості на її честь?(Міркування дітей)

ВЧИТЕЛЬ:

З хризантемою пов'язана і легенда про походження Японії.

Колись давно, розповідає легенда, в Китаї був жорстокий імператор. Він узнав, що на одному острові є рослина, із соку якої можна приготувати життєвий елексир. Але рослину могла зірвати людина з чистим серцем. Поскільки ні імператор, ні придворні не могли цим похвалитися, на острів, де знаходиться Японія, було відправлено 300 молодих юнаків, які і поклали початок нової країни

- Діти, а в якій країні названо один з осінніх місяців на честь хризантеми?

УЧЕНЬ:

В Китаї хризантема була символом мудрості й вирощувалась як священна рослина. В Китаї на честь хризантем названо і один з осінніх місяців китайського року, а самі вони мають славу довголіття.

- А де і коли були знайдені перші загадки про хризантему?

УЧЕНЬ:

Перші загадки про хризантему знайшли в китайській та японській літературі ІІ-Ш століття до нашої ери.

- А коли ж хризантеми з'явилися в Європі ?


УЧЕНЬ:

В Європі хризантеми з'явились в 1789 році, коли французький мандрівник привіз її в Марсель. Хризантеми давно перестали бути квіткою народів Сходу. Своєю красою вони завоювали весь світ.

- А коли ж з'явились Товариства любителів хризантем?

УЧЕНЬ:

На початку XIX століття у багатьох країнах з'явилися Товариства любителів хризантем, почали виходити в світ спеціальні журнали, присвячені виключно цим квіткам, влаштовувались виставки-конкурси, де за найкрасивіші зразки вручали почесні нагороди й грошові премії тому, хто їх вивів.

Бесіда

· Діти! Дуже багато цікавих оповідань і казок написав про хризантеми і В.О. Сухомлинський.

· Які ви знаєте казочки і оповідання про хризантеми, що написав В.О. Сухомлинський ?

("Хризантема і Цибулинка", "Візьми ще одну квітку, Тіна...", "Фіолетова хризантема.")

- Діти!.

Ось сьогодні ми з вами і познайомимося з оповіданнями

В.О. Сухомлинського, яке не ввійшло в Хрестоматію з етики, але є воно в архівах музею і називається "Фіолетова хризантема."

(Читання та обговорення оповідання В.О. Сухомлинського "Фіолетовахризантема").

Інсценізація казки В.О. Сухомлинського "Хризантема і Цибулинка".

ВЧИТЕЛЬ:

- Діти! Ми часто з вами ходимо на природу. А як же потрібно поводитись в лісі, в саду, в парку ?

(Розповідь дітей).

/Files/images/hrizantemi/Photo0105.jpg

ВЧИТЕЛЬ:

Так, правильно. У природи є свої закони і правила ввічливості. Коли ви в гостях у поля, лісу, саду, треба бережно поводитись, не чіпати тварин, не руйнувати гнізд, птахів, не ображати їх. Пам'ятайте: вони - господарі, а ви гості. Рослині потрібна вода, пташині - повітря, тварині - ліс, степ, гори. А людині потрібна Батьківщина. Оберігати природу - значить оберігати Батьківщину. Запам'ятайте це на все життя.

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте природу любити,

Кожній стеблині радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави...

Цвіту не вирви задаром,

Тільки не рви для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї,

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

- То про що ж ми говорили на сьогоднішньому уроці ? Що ви дізналися нового ? (Розповіді дітей).

ВИСНОВОК УРОКУ:

Бути стійкими серед незгод, та не просто стійкими, а з усмішкою, з гідністю, такий

урок дають нам квіти сонця, квіти довголіття.

Література

1. В.О.Сухомлинський «Хризантема і цибулина».

2. Н.Будна. Уроки розвитку зв’язного мовлення.

Богдан,2014р.

ДОДАТОК:

ФІОЛЕТОВА ХРИЗАНТЕМА

Щодня взимку діти приносять в клас квітку хризантеми. Коли в класі мир і спокій, коли Віра Петрівна задоволена своїми вихованцями, на столі в високій, мов колосок, тоненькій вазочці - рожева, червона, синя, блакитна квітка.

Та є в теплиці кущ, на якому квітнуть хризантеми незвичайного кольору -фіолетового. Немов кришталевий обрій степової далечини у вечірню годину, коли тільки що зайшло сонце - ось якого кольору квітки на цьому кущі.

Рідко, дуже рідко приносять діти з теплиці і ставлять у вазочку фіолетову хризантему - це квітка образи. Якщо діти поставили на стіл фіолетову квітку, це значить, вони говорять: люба вчителько, Ви образили нас.

Прийшовши на другий урок, Віра Петрівна побачила фіолетову квітку.

Клас мовчав, Віра Петрівна дала дітям завдання для самостійної роботи, а сама сіла, схилившись на стіл, і стала думати: що ж відбулося на першому уроці ? Чим вона образила дітей ?

Справедливу строгість і строгу справедливість діти поважали й шанували, це вчителька добре знала. Чим же вона образила їх ?

Годинник ! - згадала Віра Петрівна. - Так, я образила їх недовір’ям...

Вчора був день її народження. Чоловік подарував їй золотого годинника. Сьогодні на першому уроці, як і завжди, вона зняла з руки годинника і поклала на стіл. На перерві пішла в учительську. Завжди залишала годинник на столі, і він лежав там до кінця уроків. А сьогодні їй чомусь прийшло в голову: це ж золотий годинник...

Вона пішла на перерві в клас, взяла з столу годинника і одягла його на руку.

І ось фіолетова квітка ... Її не було на столі вже два роки.

Віра Петрівна зітхнула, тихо зняла з руки годинника і поклала його на стіл.

На другій перерві, як і завжди, годинник лежав на столі.

На третьому уроці, зайшовши до класу, Віра Петрівна побачила: у вазочці рожева квітка хризантеми.

Віра Петрівна полегшено зітхнула.

ГОЛУБІ ХРИЗАНТЕМИ.

Осінь. У моєї бабусі Наталі Олексіївни незабаром день народження. Я помітила, що з усіх подарунків їй найбільшу радість приносять квіти. І особливо хризантеми. Моя вчителька розповіла, що діти з Павлиша в оранжереї вирощують голубі хризантеми. Напередодні бабусиного дня народження вони мені приснились: пишні, голубі-голубі, з блискітками на пелюстках. Понесла я бабусі букет хризантем: білих, рожевих, жовтих - і розповіла про свій сон. Бабуся обняла мене, поцілувала. А по щоці у неї скотилася світла сльоза. І подумала я: "Прийде час, і принесу бабусі в день народження голубі хризантеми. Ось тільки виросту."

Василь Сухомлинський

ХРИЗАНТЕМА Й ЦИБУЛИНА

Казка-оповідання

Недалеко від хати росла Хризантема. На спаді літа вона зацвіла ніжним рожевим цвітом і милувалася своєю красою. Її квіти шепотіли: "Які ми гарні..."А поруч із Хризантемою росла Цибулина. Ну, звичайнісінька цибуля. На спаді літа Цибулина доспіла, зелене пір'я зів'яло, й від неї відгонило гострим духом. Хризантема морщила носа й казала:

— Як неприємно від тебе тхне! Дивуюся, навіщо люди таке й сіють. Мабуть, щоб відлякувати бліх.Цибулина мовчала. Проти Хризантеми вона відчувала себе простачкою.Та ось із хати вийшла жінка й іде прямо до Хризантеми. Ця затамувала й дух. Певно, що жінка зараз скаже: "Які гарні квіти в Хризантеми!" Жінка справді підійшла доХризантеми й сказала:

— Які гарні квіти!..Хризантема аж танула од утіхи. Потім жінка нахилилася, вирвала Цибулину, роздивилася й вигукнула:— Яка гарна Цибулина! Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала: "Невже й Цибулина може бути гарною?

/Files/images/hrizantemi/Photo0108.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 532